El
mercat
de Palafrugell no està concentrat en una plaça com és costum. Va des de la
plaça Nova fins el carrer dels Valls. El carrer de Pi i Margall cada dia
es a vessar de pagesos i parades. Presideix el mercat cobert, edifici
modernista de totxana, coronada per un escut de la vila acompanyat d'uns corns
de l'abundància. A tocar, el mercat del peix, construcció moderna amb escultura i tot. La gentada de
compradors i badocs es mou entre les parades de tota la vida que deixen bars,
galeria i botigues en segona fila. L'antiga Impremta Ribas, amb la persiana
baixada temps ha, és testimoni de la prosperitat i antiga esplendor modernista.
El mercat és un bé de déu de queviures del país, de l'hort i del mar, d'una
qualitat remarcable, un regal extraordinari per la cuina i la taula. Al
darrera, el campanar s'ho mira indiferent. Els diumenges s'amplia l'oferta amb
roba i objectes. S'allargassa, passa el carrer de Begur i, com un congost,
s'esmuny costa amunt fins al carrer del Suro. Una riuada de gent de la vila,
estiuejants i immigrants que hi posen una nota de color, comparteixen compres, aturades,
empentes i entrebancs. Va ser un plaer dibuixar-ho junt amb els companys
sketchers de Palafrugell.
dimecres, 17 d’agost del 2016
dijous, 7 de juliol del 2016
Ultramort. Trobada d'Urbansketchers de Catalunya
Ultramort
està situat dalt d'un monticle coronat per l'església. El campanar vigila la
vall de conreus, potser els antics aiguamolls. Poble de pas que sempre veiem al
passar a tocar la carretera però mai ens hi aturem. Potser per això, encara és
lliure de comerços, quincalles, menjars artesans i urbanites badocs. Cases,
carrers i places semblen esperar el negoci que el convertirà en un pessebre
medieval igual que els pobles veïns. La baluerna on visqué Gil de Biedma s'exhibeix,
altiva, com a exemple. Silenci i tranquil·litat de migdia. S'intueix la rutina de
temps passats als poblets de l'Empordanet. Alguns casalots, conserven encara
les servituds i usos de l'agricultura. Eixides, eres, corts, reixes, estris,
encara disposats a servir, aparentment abandonats, semblen esperar una mirada
atenta que els valori i en deixi testimoni. Dibuixants de tot Catalunya es
mouen d'un lloc a l'altre amb una certa parsimònia. Un vehicle de venda ambulant
de peix, aparca just davant el paisatge i et torna a la realitat. Una
inoportuna regada des d'una balconada de gust sospitós que ens aixopluga de l'angoixant
soleiada, fa que especulacions i dibuix donin fi precipitadament. Allò que temps
ha, en deien acabar com el rosari de l'aurora.
dimarts, 7 de juny del 2016
Dibuix al jardí de l'Ateneu Barcelonès
El diumenge passat, 5 de juny, al jardí romàntic de l'Ateneu Barcelonès i col·laborant amb el Cercle Artístic de Sant Lluc, es portà a terme una sessió de dibuix al natural al jardí romàntic. Una invitació a treballar durant unes hores davant tres models que anaven canviant de posa cada cinc minuts. Un entorn molt agradable però no habitual. Bona assistència de dibuixants. Un silenci que convidava a concentrar-se i treballar. Els models, bons profesionals, en especial la Júlia, sensible, amb una presència escènica notable, un domini perfecte del cos i una generositat extraordinària. Va ser un plaer tornar a tenir una model així. Heus aquí el reportatge de la meva carpeta.
dijous, 19 de maig del 2016
dimarts, 10 de maig del 2016
Bust-homenatge a Ramon Cotrina. Making off
En Ramon
Cotrina és fill de Sant Joan de les Abadesses, estudià teologia al
seminari de Vic i amplià estudis a Alemania i a la Pontificia Universitat Gregoriana
de Roma. Fou capellà de Manresa i Castellterçol. Dirigí el Col·legi de Sant
Miquel de Vic i fou professor del seminari. Desvinculat de la seva condició
eclesiàstica, juntament amb Ricard Torrents, fundà l'Escola Universitària de
Mestres d'Osona, embrió de la futura Universitat de Vic i també la seva
editorial Eumo. Després dirigí el Laboratori de Sociologia de l'Institut
Catòlic d'Estudis Socials de Barcelona i qui sap quantes coses més que no sabem, perquè és molt reservat. Només sé que passa de puntetes per la seva feina malgrat
tingui una simplicitat, bellesa, armonia i elegància extraordinàries.
Amb en Ramon Cotrina i el seu inseperable company Josep Esteve, orgullosos de ser santjoanins practicants, varem bastir complicitats i una sincera amistat, quasi gremial, per culpa de les arts gràfiques. Estetes com eren, foren uns clients incondicionals que vaig afillar-me a l'estudi de disseny gràfic. Estaven absolutament orgullosos de la seva doble militància: santjoanins i activistes culturals, mestres de la paraula i l'Esteve dibuixant ocasional excepcional. Això ens va portar a col·laborar en molts projectes, incondicionalment, desinteressadament, durant molt anys... potser des d'aquells dies que iniciaven l'ofici de poeta. Quan estaven cicloestilant l’antologia dels set poetes Estudiants de Vic juntament amb Josep Maria Riubrogent, Josep Grau, Josep Junyent, Segimon Serrallonga i Antoni Pous amb el pròleg de Carles Riba i que el superiors del seminari varen prohibir per por de que l'escurçó del catalanisme niués al seminari. Va ser un inici brillant, combatiu i espectacular en la trajectòria d'aquells joves escriptors. Una lliçó de valentia i fidelitat a Catalunya. Aquesta mateixa fidelitat cap a la seva gent de Sant Joan. La Vila ho ha volgut recordar per sempre en el bell claustre renaixentista, reproducció exacta de l'Anunciació de Fra Angèlic, amb un bust d'homenatge. Cada dia, quant els nois entrin a l'institut-escola podran pendre exemple com cal estimar les persones, la llengua i la Pàtria.
Aquesta petita col·lecció de fotos és un reportatge de la realització del monument. Desde la maqueta fins a la implantació. La pedra és de la pedrera de Can Camps al peu de la Serra Cavallera, treballada i polida per Roc Wall by Rustey. El tall d'acer corten i la implantació ha estat obra de Serralleria Llamas. El disseny del conjunt vaig fer-lo amb l'assessoria d'en Ramon Vila i en Francesc Fajula.
dimarts, 3 de maig del 2016
Rellotge de sol a l'església de Sant Pol
Ja fa temps que les
campanes donen vida al campanar de Sant Pol. Ara se li ha afegit un nou
element: un rellotge de sol. És un rellotge de magnífica factura, de pedra molt
ben tallada i daurada com si el mateix sol l'hagués pintat. Té una forma de
línia elegant i molt ben dibuixada. La mateixa numeració i els signes que
marquen els solsticis i equinoccis, vesteixen finament la pedra. És com si el
campanar s'hagués mudat.
Potser preguntareu:
per què un rellotge de sol si ara podem consultar amb tota facilitat l'hora
exacta? Calia? La resposta és: no era necessari com a rellotge, però sí com a
recordatori, com a recuperació d'un tros de la nostra història. Durant anys un
rellotge de sol va presidir la façana de migdia d'aquest campanar, i els
nostres avantpassats comptaven el temps per l'ombra que feia l'agulla d'acer
(en deien gnom o gnòmon). Aquest rellotge, doncs, vol ser un homenatge a tots
els ulls que es van alçar, durant segles, per saber si era hora de plegar o
d'anar a la feina, si faltava gaire perquè arribés la persona estimada, per adonar-se
que feia tard al a cita...
Tots els rellotges
duien una llegenda de caire moral, perquè la gent pensés que la vida és breu,
que és inevitable l'hora del traspàs, que cal aprofitar el temps. Eren
normalment en llatí, costum que ha perdurat des de l'edat medieval. Aquest
nostre rellotge també en conté una: "Tempus omnia revelat" (el temps
tot ho revela), és a dir que si vols que una cosa no se sàpiga, no la facis,
perquè tard o d'hora el temps ho descobrirà.
És un enriquiment artístic de la
vila i, tal com hem dit, un homenatge als nostres avantpassats.
El marbre emprat ha estat extret de les pedreres de la Sénia. Una roca calcària recristalizada de gra fi i color crema rosat. Francesc Clarà va fer el càlcul, Jordi Canelles el disseny gràfic, Ramon Vila va tenir la iniciativa, Ramon Cotrina va escriure la ressenya de justificació i llegenda, Marbres Facundo va tallar el marbre i la Serralleria Llamas realitzà l'estructura i muntatge d’acer corten. Té unes dimensions de 230x150 cm i pesa quasi 300 kilos.
![]() | ||
dilluns, 18 d’abril del 2016
Pou de l'abat Pere de Soler
És en un
pou que bastia d'aigua el Palau de l'Abadia de Sant Joan de les Abadesses. Està
situat a la part frontal de l'edifici, quasi davant de la porta principal. Fou construït a
l'època de l'abat Pere de Soler a principis del segle XIII. És un
exponent magnífic d'enginyeria civil. Estava documentat excavat per Puig i Cadafalch a principis del segle XX. Aquest estiu passat, per
iniciativa d'en Ramon Vila va ser rescatat de l'oblit. Devia tapar-se al'entrar en desús qui sap els anys. Es van
treure més de 10 metres de runa. S'ha aixecat del nivell de
terra amb pedra sortida de la mateixa excavació. La boca superior s'ha protegit amb una reixa acabada amb uns dibuixos
dissenyats a partir d'un ocell procedent del Drap de les
bruixes, teixit hispano-àrab del s XII de Sant Joan, que es
conserva al Museu Episcopal de Vic. Està tallat amb làser en acer
corten.










Subscriure's a:
Missatges (Atom)